Celem działalności Komisji jest wymiana doświadczeń między badaczami zainteresowanymi rekonstrukcją procesu twórczego z wykorzystaniem „dokumentów genezy” (P. M de Biasi, Genetyka tekstów, przeł. F. Kwiatek, M. Prussak, Warszawa 2015).
Komisja zaprasza do współpracy edytorów, badaczy archiwów, a także naukowców zajmujących się cenzurą. Dokumenty wytworzone przez organa represji wobec literatury można bowiem potraktować jako kolejne źródło wiedzy o wariantach tekstów literackich lub też jako ślad procesualności tworzenia dzieła.
Krytyka genetyczna wyróżnia cztery fazy pracy nad utworem: pierwszą: przygotowawczą, drugą, obejmującą proces pisania, trzecią, poprzedzająca publikację i fazę czwartą, gdy autor oddaje dzieło w ręce wydawcy z adnotacją: „gotowe do druku”. W tej ostatniej fazie „współtwórcą” może stać się cenzor. Taki kierunek badań nad utworami noszącymi ślady ingerencji (jak pisał Drewnowski: „Prócz pisarza niejedne ręce grzebały w jego tekstach”; T. Drewnowski, Cenzura PRL a współczesne edytorstwo, „Teksty Drugie” 1997, nr 6, s. 134), stopniowo rozwijany, stanowi jeden z ważnych aspektów pracy naszej Komisji.
Proces badawczy zmierza tu niejako w przeciwnym kierunku niż w klasycznych działaniach krytyki genetycznej, w której analiza dossier genezy zmierza do rekonstrukcji procesu powstawania tekstu (od brulionów, poprzez kolejne wersje do wersji ostatecznej). W przypadku wykorzystywania dokumentów cenzury badacz traktuje tekst jak palimpsest: zeskrobuje ślad cenzorskiego ołówka, by cofnąć się do wcześniejszej, integralnej wersji dzieła.
W KADENCJI 2023-2026
prof. dr hab. Marzena Woźniak-Łabieniec (przewodnicząca)
Zakład Literatury Polskiej XX i XXI w
Uniwersytet Łódzki
dr hab. Mateusz Antoniuk
Katedra Literatury Polskiej XX w.
Uniwersytet Jagielloński, Kraków
dr hab. prof. UŁ Maria Berkan-Jabłońska
Zakład Literatury i Tradycji Romantyzmu
Uniwersytet Łódzki
dr hab. prof. IBL Ewa Kołodziejczyk
Pracownia Dokumentacji Literatury Współczesnej
Instytut Badań Literackich PAN w Warszawie
dr hab. Agnieszka Kuniczuk
Wydział „Artes Liberales”
Uniwersytet Warszawski
prof. dr hab. Arkadiusz Morawiec
Katedra Literatury Polskiej XX i XXI w
Uniwersytet Łódzki
prof. dr hab. Dorota Samborska-Kukuć
Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski
Uniwersytet Łódzki
dr Anna Wiśniewska-Grabarczyk
Zakład Literatury Polskiej XX i XXI w.
Uniwersytet Łódzki
Cenzorskie lekcje literatury zawierają niezwykle cenne ustalenia w dwóch – powiązanych ze sobą – obszarach: historii literatury i historii peerelowskiej cenzury. Obydwie te sfery w czasach PRL wzajemnie się dopełniają, dopowiadają i komentują. Marzena Woźniak-Łabieniec ukazuje związki ideologii i sztuki, analizuje najróżniejsze formy oddziaływania, w których tekst poetycki i prozatorski podlega modyfikacji, lecz także wchodzi w interakcję z zaleceniami urzędników z Mysiej. Śledzenie tych zależności jest zadaniem, przed jakim staje badaczka. Do najtrudniejszych zaś należy tropienie zjawiska autocenzury. W tym zakresie funkcjonowanie Głównego Urzędu Kontroli Prasy, Publikacji i Widowisk poczyniło być może największe szkody. Cenzorskie lekcje literatury śledzą zatem to, co można wypatrzeć w archiwach GUKPPiW, ale też notatkach samych pisarzy, w których komentują oni uwagi pracowników komunistycznego ministerstwa prawdy. […] Rzecz jest napisana z filologiczną wnikliwością i rzetelnością, jaka winna cechować badacza tematyki cenzury peerelowskiej. Rozważania analityczne Marzena Woźniak-Łabieniec wspiera kwerendą archiwalną oraz rozległą lekturą literatury przedmiotowej (dotyczącą dorobku pisarzy aktywnych twórczo w czasach PRL).
Z recenzji prof. dr. hab. Sławomira Buryły (Uniwersytet Warszawski)
Rozpoczęcie działania witryny jest górą. Znajomość niektórych podstaw.
Co to jest system zarządzania treścią?
System zarządzania treścią dla oprogramowania, które umożliwiało tworzenie stron internetowych i zarządzanie nimi, tracąc tworzenie treści od mechaniki wymaganej do jej prezentacji w sieci.
W tej witrynie treści jest przechowywana w momencie wpisu . Wygląd i styl szablon . Joomla! łączy szablon i treść w celu tworzenia stron internetowych.
Logowanie
Aby sprawdzić, czy Twoja witryna, nazwa użytkownika i hasła, które zostały zatrzymane w ramach procesu instalacji. Poiu będziesz mógł wstąpić w ustawieniach dnia oraz kilka przygotowań.
Tworzenie artykułu
Poiu zalogowany będzie nowe menu. Aby utworzyć nowy artykuł, kliknij łącze „Prześlij artykuł” w tym menu.
Nowy interfejs daje Ci wiele, ale wszystko, co musisz zrobić, aby dodać tytuł i coś w treści artykułu. Aby ułatwić, ustawę stan na opublikowane.
Szablon, ustawienia witryny i moduły
Wygląd i styl Twojej witryny jest kontrolowany przez szablon. Możesz zmienić nazwę witryny, kolor podświetlenia, podświetlenie i nie edytując ustawień, tylko ustawienia. Kliknij „Ustawienia ochrony” w menu użytkownika.
Ramki głównej treści strony głównejam. Organizacja Państwowa zmiana modułu na stronie, przesuwając kursor do modułu i modułu. Zawsze pamiętaj o zapisaniu i każdy format edytowanego modułu.
Możesz zmienić niektóre ustawienia witryny, takie jak nazwa i opis witryny, ustawienia „Ustawienia witryny”.
Bardziej zielone szablony, ustawienia witryny, ikony i nie są dostępne w witrynie.
Witryna i administrator
Twoja strona właściwie ma dwie oddzielne strony. Witryna (nazywana również interfejsem) jest tym, co zobaczą odwiedzający Twoją witrynę. Administrator (nazywany również zapleczem) jest używany tylko przez osoby zarządzające Twoją witryną. Dostęp do administratora można uzyskać, klikając łącze „Administrator witryny” w menu „Menu użytkownika” (widoczne po zalogowaniu) lub dodając /administrator na końcu nazwy domeny. W obu witrynach używana jest ta sama nazwa użytkownika i hasło.
Ucz się więcej
Jest o wiele więcej do nauczenia się, jak korzystać z Joomla! aby stworzyć stronę internetową, którą sobie wyobrazisz. Możesz dowiedzieć się o wielu więcej w Joomla! na stronie z dokumentacją oraz na Joomla! fora .
Konferencja naukowa: „Przed – tekstowy świat (II). Polska krytyka genetyczna – badania i perspektywy” Łódź, 23-25 maja 2017
Celem konferencji była kontynuacja zapoczątkowanego rok wcześniej w Krakowie przy współpracy Uniwersytetu Jagiellońskiego i Instytutu Badań Literackich PAN dialogu o roli i znaczeniu badań tekstologicznych, o sile, intensywności i różnorodności, z jaką przed-tekstowy świat (archiwa, notatniki, bruliony, autografy, może pliki Word?) narzuca się świadomości badacza (i szerzej: czytelnika) literatury.
Rozważania skoncentrowano wokół trzech obszarów tematycznych: